Alt du skal vide om BMI, fedtprocent og muskelmasse

Der kan være mange gode grunde til, at det er en god idé at kende din fedtprocent og dit BMI. Det fortæller nemlig noget om, hvordan din vægt og kropssammensætninger hænger sammen. I denne tekst kan du blive klogere på alle de faktorer der spiller ind, når du netop skal have målt fedtprocent og BMI.

Det betyder BMI for din krop

Når du skal vide noget om hele din krop, skal du måle din kropsvægt. Den fortæller, hvor meget hele din krop vejer. Når du har din kropsvægt, kan du enten måle eller udregne dit BMI. BMI fortæller, hvordan forholdet mellem din højde og din vægt er, men ikke nødvendigvis hvor sundt dette forhold er. Du kan altså godt have en høj BMI, selvom din fedtprocent viser et lavt tal.

Fedtprocent og muskelmasse

Fedtprocent kvinder og fedtprocent mænd fortæller noget om, hvor stor en procentdel af din krop der udgøres af fedt. Den ideelle fedtprocent er meget forskellig, og det afhænger af, hvor gammel du er, om du er kvinde eller mand og mange andre faktorer. Du kan også opleve, at din fedtprocent er meget svingende. Ofte når du har sovet, vil din krop have tendens til at dehydrere. Det betyder, at hvis du måler din fedtprocent om morgenen, så vil du ofte have en lavere vægt og en højere fedtprocent. Din fedtprocent kan også være svingende pga. Den mad du spiser, alkohol, menstruation, motion eller sygdom. Hvis du skal have det mest præcise svar, bør du derfor altid foretage målingerne på samme tidspunkt på dagen.

Du kan også få målt, hvor mange kilo muskler udgør af din samlede kropsvægt. Jo højere dit tal er under muskelmasse, jo bedre er din krop til at forbrænde kalorier. Det vil nemlig bidrage til et bedre hvilestofskifte, så du på en hurtigere og sundere måde vil tabe fedt. Hvis du har en høj muskelmasse, vil du ofte også have en højere kropsvægt. Muskler vejer nemlig mere end fedt.

Bliv klogere på fedtprocent og BMI, og læs meget mere om sundhed online. At leve et sundt vil være en god investering for resten af dit liv.