Kreatin kan forbedre dine præstationsevner

Inden for fitnessbranchen findes der mange forskellige kosttilskud, herunder proteinpulver, pre-workout og aminosyrer, men det mest brugte kosttilskud er muligvis kreatin monohydrat, som samtidig også er et af de mest undersøgte kosttilskud på markedet. Kreatin er noget, som vores krop producerer, og det er dertil et stof, som vores kroppe optager, når vi spiser kød. 

Vores krops lagrer kreatinen i vores muskler, hvorved det omdannes til fosforkreatin. Når man benytter sig af et kreatinkosttilskud, så forøger man derved sin krops lager af fosforkreatin. Kreatinen hjælper kort fortalt med at vores kroppe kan producere mere ATP. Man øger dermed sin krops potentielle energi output, når man eksempelvis løfter tunge vægte eller sprinter. 

Hvad kan man forvente af at tage kreatin?

Jo mere ATP vores krop producerer, desto bedre og hurtigere vil vores præstationer blive. Når man benytter sig af kreatin, så vil man hurtigt kunne mærke, hvordan at man får mere styrke, idét man hyppigt føler sig i stand til at tage 1-3 gentagelser mere, hvilket altså giver meget i længden. 

Det helt særlige ved ATP, er, at vores krops lager som regel udtømmes efter 8-10 sekunders hård fysisk aktivitet. ATP er vores evne til at være eksplosive. Og vi kender allesammen til, at de første 10 sekunder af enhver given øvelse føles fantastiske, hvorefter at det hurtigt kan mærkes, at kroppen bliver tungere og sløvere. Vi er derfor stærkest i denne 1-10 sekunders ramme. Formålet med kreatin pulver er så, at det går ind og rykker denne grænse. Man kan derved være eksplosiv i længere tid, og det vil kunne mærkes i form af forbedret styrke og mere muskelmasse samt øget udholdenhed. 

Der er mange fordele ved at bruge Kreatin i sin træning

Men kreatin hjælper ikke kun på vores præstationer inden for fysisk aktivitet. Kreatin er nemlig også at finde i vores hjerne, lever og nyre. Disse organer har nemlig også behov for ATP for at kunne fungere optimalt, og der er derfor flere fordele ved at bruge kreatin som kosttilskud. 

Det spekuleres nemlig, at såfremt man bruger kreatin, kan nedsætte risikoen for at udvikle sygdomme som Alzheimers, Parkinsons, Huntingtons og Epilepsy. På trods af, at der er blevet udarbejdet en masse studier inden for kreatin, så er de fleste tests blevet udført på dyr, hvorfor at denne forskning umiddelbart skal tages med et gran salt, selvom at det selvfølgelig er spændende for os mennesker. 

Ønsker du at forbedre din styrke eller udholdenhed, så kan du med fordel kigge forbi Only-Approved, hvor du kan købe kreatin, både i pilleform samt som pulver.